vrijdag 10 februari 2017

Weercijfers januari 2017

De maand januari is ondertussen al een tijdje voorbij maar ik had de weercijfers nog niet getoond op de website. Zoals ik schreef op de pagina "Over het blog" zou ik elke maand mijn waarnemingen op het blog plaatsen van hoe het weer was de voorbije maand of seizoen. Dus hieronder volgen de eerste cijfertjes.


Januari was een vrij koude maand.  De gemiddelde temperatuur bedroeg 1.1°C. Dat is de op twee na koudste januari maand die ik sinds 2002 kon noteren. Ook in Ukkel kwamen ze op een maandgemiddelde uit van 1.1°C. Om de cijfers van Boutersem te kunnen vergelijken met Ukkel zal ik steeds beide in een kleine tabel neerschrijven. Het normale maandgemiddelde (sinds 2002) ligt voor Boutersem op 3.5°C waar we deze januarimaand dus een stuk onder bleven. De laagst gemeten temperatuur bedroeg -7.3°C (22ste) en het werd nooit warmer dan 9.8°C (28ste). 



Er waren 15 dagen met neerslag en de som van al dat hemelwater vulde de Boutersemse pluviometer met 52.6 liter. Dit was minder dan het maandgemiddelde van 66.6 liter zoals te zien is in de tabel. 

Verder telde de afgelopen maand nog 3 ijsdagen, 17 vorstdagen en 6 dagen met sneeuwval. Voor de verduidelijking, bij een vorstdag gaat de temperatuur even onder nul, bij een ijsdag ligt de temperatuur de hele dag onder nul graden. 



2 opmerkingen:

  1. Jouw waarnemingen komen vrijwel volledig overeen met de mijne in januari. Ook hier een gemiddelde van 1,1 ºC en 53 mm neerslag.

    BeantwoordenVerwijderen