zondag 5 februari 2017

Korstmossen

Het was al een tijdje geleden dat ik ze nog eens onder de loep nam maar mits er rond deze tijd van 't jaar buiten nog niet echt zo veel te zien of te beleven valt, heb ik vandaag eens geprobeerd of ik nog wat korstmossen op naam kon brengen. Er kwam dan wel wat opzoekwerk aan te pas maar al bij al viel het nog mee. 
Het eerste korstmos dat ik tegenkwam was het Kapjesvingermos en groeit wel op de meeste boomsoorten. Het is een bladvormig korstmos.


Op beton zag ik deze Muurschotelkorst. Een zeer algemene soort want de muur stond er vol van. 


Van heel andere kleur en grootte was dit Rood dooiermos. Ondanks zijn (donkere) oranje kleur is hij toch veel minder opvallend.


De laatste soort die ik vandaag op foto zette en ook alleen maar op stoeptegels of beton te vinden is kreeg de toepasselijke naam Stoeprandvingermos mee. 






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen